lchfida.blogg.se

Idas mjuka frörutor (mejerifria, mjölfria)

Publicerad 2016-04-13 07:50:48 i Lchf, Mejerifritt, Striktlchf,

IDAS MJUKA FRÖRUTOR  (mejerifria, mjölfria)
Ca 15 stycken 

50 gram smör
3 äggvitor 
1 äggula (går lika bra med fler äggulor, jag hade över)
1 dl blandade frön
(30 gram solrosfrön,
14 gram sesamfrön,
14 gram linfrön)
0,5 msk fiberhusk 
0,5 tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Vispa äggvitorna hårt (du ska kunna vända skålen uppochner utan att det rinner ut). Blanda alla torra ingredienser. Vänd försiktigt i äggulan i äggvitorna. Vänd i de torra ingredienserna och till sist smöret. Rör om försiktigt. Låt svälla i 10 minuter. Bre ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. In i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Ta ut och dela i 15 bitar (eller mindre). Hela smeten är 7 gram kolhydrater vilket ger ca 0,4 gram kolhydrater per bit (15 stycken). Rutorna blir mjuka och lite tjockare än fröknäcke. Supergoda med bara smör eller en massa pålägg på! Strikt och mejerifritt! 😊 




Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-15 11:48:44

Jätte goda! Såg dock inte ut som dina. Men smakade fantastiskt. Jag är så glad att ger med dig av dina måltider<3

Svar: tack vad roligt att höra 😊
lchfida.blogg.se

Postat av: Carro

Publicerad 2016-04-22 19:00:16

Har provat fröknäcket du tipsat om, men känner mig så svullen i magen när jag ätit dem.:( Men tänker prova detta recept till morgondagens frukost 😊

Postat av: Tobbe

Publicerad 2016-04-26 08:28:06

Jag tycker dessa är jättegoda! Och enklare att ha att göra med än fröknäcke eftersom de håller ihop mycket bättre (spricker inte i tusen bitar när man försöker bre smör på :D )

Men ett litet tips att att smaka av så att de inte blir för salta. Jag tycker personligen att ½ tsk salt är lite för mycket.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjugoåttaårig arbetande, studerande mamma vars största passion är att arbeta i köket. Jag har ätit lchfkost i snart sex månader, mest strikt. Lchf är en livsstil, en fantastisk sådan. Här kan du framförallt läsa om lchfkost och hälsa men även vardagliga grejer som shopping, äventyr och inredning. Ullared och Ikea är mina bästa vänner ;)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela